top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDanny Hut

Hoelang duurt het voordat je een sixpack hebt?

Bijgewerkt op: 11 jun. 2019




Hoe lang duurt het voordat je een sixpack hebt? Dit is een vraag die veel aan mij gesteld wordt.


Dit is ook niet heel verrassend. Want laten we eerlijk zijn, het hebben van een sixpack in deze tijd betekent iets. Het betekent dat je goed voor je lichaam zorgt, je gezondheid voorop staat en dat je het verdiend hebt door hard te werken met veel discipline en doorzettingsvermogen. Bijna elke man zou stiekem wel een sixpack willen.

Maar hoelang doe je erover om een sixpack te creëren? Dat ga ik je hieronder uitleggen.


Belangrijkste punten

Allereerst moet je wat rekenwerk doen om je streefgewicht te bepalen.

Daarvoor neem ik even iemand als voorbeeld, zodat jij dit ook kunt doen.


Voorbeeld: man van 80 kg @ 16-17% lichaamsvet


Stap 1: Zoek uit hoeveel van die 80 kg vetvrije massa is.

Dus 16-17% van 80 is ongeveer 13 kg. Nu trek je die vetmassa gewoon af van de totale massa. 80 kg - 13 kg = 67 kg vetvrije massa


Terug naar de formule: Doel: 67 kg/ (1 - 0,10 (10% lichaamsvet))

Opmerking: ik kies voor 10% lichaamsvet omdat de meeste jongens daar een duidelijk zichtbaar sixpack hebben.


Dus nu hebben we: Doelgewicht = 67 / 0.90 = 74 kg (dit is het streefgewicht)

80 kg - 74 kg = 6 kg.

Dit betekent dat deze persoon 6 kg vetmassa moet verliezen om op een vetpercentage van 10% te komen.


Hoeveel vet kun je per week verliezen? Als je een vetpercentage van 16 a 17 % hebt, raad ik je aan om 0,5 % van je eigen lichaamsgewicht per week af te vallen.

0,5% van 80 kg = 400 gram. Dit houdt in dat je circa 15 weken nodig hebt om 6 kg vet te verliezen.


Dit is natuurlijk nooit helemaal correct, omdat je nooit alleen 100% lichaamsvet verliest. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op gewichtsverlies. Wanneer je minder calorieën eet zal je lichaam gaan terugvechten, het zal zich aanpassen, in sommige weken verlies je minder vet, je hebt waarschijnlijk een of twee plateaus. En je krijgt ook elke 6-8 weken dieetpauzes (dit raad ik je aan).


Dus als we dat allemaal in overweging nemen, zal de persoon uit dit voorbeeld die begint bij 80 kg met een vetpercentage van 16-17%, 22-28 weken nodig hebben om zijn doel te behalen. Vooral als beginner wil je hier rekening mee houden. Heb je al wat vaker een dieet gevolgd en je bent wat meer ervaren zal het wel sneller gaan!


De meeste mensen zullen schrikken als ze dit voor het eerst beseffen, maar dit is de realiteit. Realistisch gezien, als je 12 weken diëten hebt voorspeld, heb je waarschijnlijk 18-20 weken nodig. Dit is hoelang het zal gaan duren, ook al geeft de uitkomst van de rekensom aan dat je er minder lang over gaat doen.


De veel gemaakte fout bij het starten van een dieet

Mensen denken dat ze een stuk slanker zijn aan het begin van het dieet. Een buitenstaander schat je misschien op 12% lichaamsvet, maar de kans is groot dat je een veel hoger vetpercentage hebt. De meeste mensen weten vaak niet hoeveel vet ze precies moeten verliezen. En daarom gaan ze te laat op dieet. Op een gegeven moment raken ze ongeduldig en beginnen ze fouten te maken. (Teveel en te snel in calorieën snijden en veel te veel cardio doen).



586 weergaven

Comments


bottom of page